Jak pokonać stres związany z pracą?

stres w pracy

Stres to jedna z tych części życia, których trudno jest unikać. Podczas wykonywania obowiązków służbowych wielu pracowników jest narażonych na różne napięcia emocjonalne. Choć jego odrobina stanowi dobry czynnik motywujący, tak jego długotrwałe oddziaływanie na organizm może doprowadzić do poważnych zaburzeń zdrowotnych. W tym artykule znajdują się propozycje na radzenie sobie ze stresem podczas pracy.

Stres – skąd może wynikać?

Określenie konkretnych przyczyn stresu pozwala na szybszą reakcję. Brak informacji na ten temat może być powiązany z narastającą frustracją. Aby wiedzieć, jak się odstresować w pracy, należy więc jak najszybciej poznać potencjalne źródła problemu. Do najczęściej występujących można zaliczyć:

  • przeciążenie – kiedy pracy jest zbyt dużo,
  • presja związana z pełnieniem ważnej funkcji w firmie,
  • problemy komunikacyjne – kłopot z porozumieniem z pracownikami,
  • brak możliwości rozwoju,
  • znużenie spowodowane regularnością godzin pracy lub realizowaniem podobnych zadań,
  • brak ugruntowanej pozycji w firmie,
  • brak kontroli nad realizowanymi obowiązkami.

Stres może objawiać się zarówno pod względem fizycznym, psychicznym jak i organizacyjnym. Długotrwałe życie w stresie może przyczynić się do wystąpienia poważnych chorób fizjologicznych, jak również depresji czy stresu pourazowego. W jaki sposób można więc skutecznie walczyć ze stresem w pracy?

Ustalenie przyczyny stresu

Zlokalizowanie źródła napięcia wspomoże w podjęciu prawidłowych działań na rzecz jego redukcji. Nadmiar obowiązków, brak czasu dla siebie a także problem w relacji z przełożonym – każdy z tych czynników może okazać się kluczowym. Dzięki wiedzy na temat źródła stresu, szansa na jego zredukowanie będzie znacznie większa. Jeśli to szef jest przyczyną napięcia, warto umówić się z nim na rozmowę celem złagodzenia powstałego konfliktu.

Pamiętanie o przyjemności

Na pytanie jak się odstresować w trakcie pracy jest dość prosta odpowiedź – wystarczy powoli oddychać. Wdech i wydech powtórzone kilkukrotnie pozwalają automatycznie obniżyć poziom odczuwanego rozdygotania czy wściekłości. Każdy organizm jest jednak inny i będzie reagował pozytywnie na różne formy wyciszenia. Przeczytanie kilku stron książki, obejrzenie krótkiego filmu w Internecie czy 5 minut z ulubioną grą. Każdy z tych sposobów może pomóc w przypadku stresu pojawiającego się w pracy.

Co zrobić, jeśli metody nie działają?

Stres stanowi problem nie jednego człowieka. Wykonywanie obowiązków służbowych dość często wiąże się z koniecznością odczuwania napięcia. Warto wiedzieć, że z tego typu kłopotami boryka się większa ilość osób. W związku z tym powstaje coraz większa ilość ośrodków specjalizujących się w pomaganiu osobom zestresowanym i zmęczonym.

Pacjent, który chce odczuwać niższy stres w pracy może wybrać się na terapię indywidualną. Wybierając odpowiedniego specjalistę, może okazać się, że zdrowie psychiczne i fizyczne poprawi się już po kilku spotkaniach. Nie jest to jednak jedyna alternatywa. Osobom, które obawiają się tego typu rozwiązań, poleca się znalezienie grupy wsparcia. Wspólna walka z problemem jest zawsze zdecydowanie łatwiejsza.